Pagina's

donderdag 30 augustus 2012

Rule the air...of toch maar niet

Twee weken geleden werd ik gebeld door een recruiter van Verizon met de vraag of hij mij een aantal vragen mocht stellen. Nou ja daar is niks mis mee, dus ik ging akkoord. Het ging er met name over hoe ik over sales denk en hoe ik invulling aan die functie zou geven. Na een gesprek van zo'n vijf minuten vroeg de beste jongen of ik geintresseerd was in een sales functie bij Verizon. Ik dacht ach het kan geen kwaad om eens te kijken wat het precies inhoud. Ik heb in het verleden, toen ik nog op school zat, bij Vodafone gewerkt wat best leuk was af en toe. Vorige week maandag moest ik mij om tien uur melden bij de Verizon winkel hier om de hoek. Normaal ging ik altijd strak in pak naar interviews, dit keer dacht ik ach een nette spijkerbroek en een overhemd kan wel. Na ruim twintig minuten kwam meneer patser in zijn wat oude Cadillac aanrijden. Een jongen van mijn leeftijd stelde zich voor als Marcus en begon direct erg enthusiast te praten over Verizon, je kent het wel. Zo eentje die bijna een orgasme krijgt als hij aan zijn werk en het bedrijf waarvoor hij werkt denkt. 

Ik mocht plaatsnemen in een wat klein kantoortje zonder ramen maar kreeg zowaar wel water aangeboden. Dat was de eerste keer dat ik wat kreeg aangeboden tijdens een interview. Goed het verhaal begon zoals het altijd begint. Je gaat over je cv heen en vertelt een beetje over hoe en wat je gedaan hebt. Meneer Marcus kon mooi praten maar luisteren was toch echt niet zijn sterkste kant. Over en over vroeg hij hetzelfde. Ik denk dat ik wel zes keer de vraag gehad heb waarom ik Commerciele Economie heb gestudeerd en wat voor werkzaamheden ik deed bij mijn vorige baan. Super vervelend maar goed ik hield mij maar beschaafd. Na een dik uur mocht ik wat vragen stellen. Uiteraard vond Marcus elke vraag die ik stelde geweldig, ook zoiets. Toen ik begon over salaris gleed Marcus bijna van zijn stoel af. Hoe vertelde over het geweldig; geen basissalaris, 100$ op commisie gebasseerde salaris en hoe de rotaties tussen de winkels werkte. Ik had het toen al snel gezien. De gene die het meeste verkoopt heeft eerste keuze met betrekking to locatie en werktijden. Toen ik vroeg of er account manager functies waren vertelde meneer dat dat niet meer bestaat. Bedrijven geven hun medewerkers een vergoeding voor het gebruikt van een prive telefoon. Toen wist ik het helemaal, ik heb geen zin om opa en oma een telefoon aan te smeren. Die tijd heb ik wel een beetje gehad, dat was leuk toen ik 18 was. Maar goed Marcus hield niet op over hoeveel geld ik kon verdienen. Zeker tijdens kerst, dat was de periode waar ik gewoon niets hoefde te doen behalve mensen aansluiten. Ja dat klinkt geweldig maar ik wil met kerst toch naar Nederland. Hoe vroeg of ik een test wilde afleggen op het internet. Ik vertelde hem dat ik daar geen in had. Nou hij zou het mij wel op de mail zetten. Daarna kreeg ik te horen dat men bij Verizon het op prijst stelt als je fatsoenlijk gekleed bent. Ik keek hem wat vragend aan. Meneer Marcus vond mijn kleding niet gepast. Waarop ik zei dat er in ieder geval geen gaten in broek zaten en wees naar een groot gat wat hij in zijn Walmart pantalon had. Daarna was het gesprek snel afgelopen wat maar goed was ook, want ik moest na twee uur slap gelul toch wel heel nodig naar de wc. 

Marcus belde twee dagen later en liet een voicemail achter, waarom ik mijn test nog niet gemaakt had. Ik zal eerlijk zijn ik heb er na gekeken en de tranen liepen over mijn wangen. Wat een niveau, hoeveel is 7x7??? En dan 50 vragen van vergelijkbaar kaliber. Na drie vragen dacht ik hoe klik ik dit scherm zo snel mogelijk weg. Ik denk dat Marcus nog steeds met zijn gedachten in de wolken is. Jammer dat katie en ik Verizon telefoons hebben. Dat betekent dat ik Marcus zijn salaris indirect betaal, wat zonde van het geld is. Maar goed ik ben weer een ervaring rijker en Marcus denk ik ook. Praatjes vullen geen gatjes (ook niet in een Walmart pak!).      

12 opmerkingen:

  1. Lachen! Weer een ervaring rijker! Ik ben op de weg terug van Atlantic City, NJ. Daar 2 nachtjes gelogeerd: gratis buffet, gratis komedie voorstelling. Gisteren stond ik op $750+ met roulette. Nu met $200+ naar huis. Leuke mini vakantie. Vanavond mijn ouders afhalen van JFK. Zondag voor 2 dagen naar Boston, MA.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog nieuws te melden? Ik ben inmiddels weer terug van een korte vakantie in Boston, MA. Best aardige stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is weinig nieuws. Ik ben erg druk geweest op het werk. Ik heb inmiddels wel twee tickets geboekt naar Nederland maar dat wist je volgens mij al. Afgelopen week was Kt ziek en nu heb ik het te pakken. Ik ben nu nog aan werken maar ga zo lekker naar huis en kruip vroeg mij mandje in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog nieuws te melden? Ik ga zaterdag aanstaande 2 weken naar de EU voor mijn werk. Inclusief 1 week NL dus dat is wel weer leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben in de laatste fase van mijn verkoudheid aangekomen. Neus zit nog een beetje vol wat voor hoofdpijn zorgt, af en toe een beetje hoesten, maar het einde is inzicht. Ik afgelopen week weer een slechte ervaring met een auto dealer/service centre gehad. Het gevolg was dat ik de beste service manager bijna aanvloog. Maar ik heb me in kunnen houden. Verder had ik zaterdag de eerst voetbalwedstrijd van mijn neefje wat erg leuk was. Maar ik weer heel apart om de coach aan zwangere midden dertiger is met zeer emotionele buien. Maar ik zal mijn beste doen morgen een verslag je te schrijven. Ik ben erg druk op het werk en dat is in de cijfers terug te zien. We hebben een record periode gehad en hopelijk trekken we deze door. De labour day sales die wij opgezet hadden op email heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Met als gevolg dat ik maandag op labour day aan het werk was.

    Ik ben erg jaloers op je trip neer de EU. Ik weet wel dat het werk is maar toch. Ik kan niet wachten op toch weer even op Nederlandse bodem te staan. Verder nog nieuws aan die kant?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Morgen was mijn naturalisatieceremonie ingeroosterd maar vandaag ben ik bij USCIS geweest om deze naar en andere datum te verplaatsen. Zodra je het certificaat krijgt moet je namelijk een VS paspoort aanvragen. Zonder mag je de VS wel uit maar niet weer in omdat je de groene kaart moet inleveren tijdens de ceremonie. De EU gaat voor en ik kon ook geen noodafspraak maken voor een paspoort deze week helaas. Mooi dat de verkopen goed lopen! Ik zou zeggen: flink uitbreiden die handel (andere instrumenten er bij gaan doen, tweedehands inkoopdienst opzetten enzovoorts)! Veel plezier met voetbal en succes met de verkoudheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog plannen voor het weekeinde? Morgen gaan we naar de bruiloft van een nicht van mijn vrouw dus dat is wel aardig en om 2000 wordt ik opgehaald door een taxi om via JFK naar CDG en dan naar CPH te vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ga vanavond naar een Grieks festival hier in de buurt. Schijnt wel leuk te zijn. Morgenochtend heb ik weer een voetbal wedstrijd van mij neefje. Dat is al vroeg dus ik maak het niet te laat vanavond. Daarnaast ga ik schieten, voor de tweede keer. S avonds moeten Katie en ik mijn schoenmoeder helpen met een dinner wat ze organiseert. Dat duurt gelukkig niet de hele avond. Daarna gaan we waarschijnlijk wat drinken ergens. Zondag zal wel weer een wasdag worden. Voor hoelang ga je naar CPH?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke activiteiten zo te lezen! Ik ga van zondag tot en met vrijdag naar DK. Op vrijdag ga ik dan met de trein van DK naar NL (de hele dag: wel leuk met de DSB / DB / Veolia). In NL heb ik al leuke dingen op het rooster staan: tijd met mijn ouders / broer + gezin, bordspellendag, computerspellendag, Monopoly avondje en 2 diners (misschien wel 3) met vrienden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog nieuws te melden? Ik zit al weer een paar dagen in DK. Het is wel fijn om alleen op zakenreis te gaan. Een stuk minder gedoe en alles gaat ook een stuk sneller. Gisteren uit gaan eten met de (interne) klant en wijn en bier door elkaar heen gedronken dus dat was niet zo slim: ik voel me vandaag niet kiplekker. Maar goed: morgen ga ik weer naar NL. Vanmiddag ga ik iets eerder terug naar het hotel zodat ik nog even naar het Viking museum kan gaan. Interessant onderwerp vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nog nieuws te melden? Ik zit sinds afgelopen vrijdag weer in NL.

    BeantwoordenVerwijderen